Stel dat ik echt ’s voor één dag profeet voor Nederland zou zijn?

De profeet

Soms vraag ik me wel eens af wat er zou gebeuren als wij als kerk van Jezus Christus op een dag zo’n scherpe geen-blad-voor-de-mond-nemende bijbelse profeet op bezoek zouden krijgen. Je weet wel, die mannen die door Gods Geest werden gedreven om het volk recht voor z’n raap te confronteren met zonde, huichelarij, buitenkant-godsdienst en nog wat van dat soort zaken.

Van de week las ik weer ’s zo’n profetische boodschap van Sefanja. Over de dag van de Heer die aanstaande is. Volgens Petrus voor mensen die bij Jezus horen een dag om vol verlangen naar uit te zien, maar voor al die mensen die God niet willen dienen… Nou, lees het liever zelf maar. Sefanja 1. Het liegt er niet om. Een heuse donderpreek. Wie zo vandaag zou durven preken zou zeker weten weinig uitnodigingen krijgen om nog ’s terug te komen.

Maar stel nou ’s dat ik voor één dag door God zou worden geroepen om als een profeet door het land te gaan om een boodschap van God aan kerken en christenen te brengen? En dan ook gewoon even op zo’n oudtestamentische profetenmanier. Met een boodschap waarbij na tien minuten de meeste mensen al boos en geïrriteerd zijn weggelopen.

Om eerlijk te zijn hoop ik niet dat God mij dit echt gaat vragen. Vast niet goed voor mijn reputatie en haaks staande op mijn natuurlijke neiging vooral aardig gevonden te willen worden. Diep van binnen bewonder ik de Jesaja’s, Jeremia’s en Sefanja’s. Zolang ik maar niet hoef te zeggen wat zij soms moesten zeggen.

Maar als ik me dan toch ‘s probeer in te leven hoe dan zo’n profeet vandaag naar de kerk van ons land zou kijken... Stel dat ik echt ’s voor één dag profeet voor Nederland zou zijn? Zou ik dan woorden mogen spreken die aangeven dat we op de goede weg zitten? Zou ik dan mogen gaan profeteren over een aanstaande opwekking in ons land? Of zouden mijn woorden net zo’n felle aanklacht worden als zo vaak in de dagen van Israël? Maar dan een aanklacht tegen Nederland. Of misschien zelfs wel tegen de kerk van Nederland.

Ik zie mezelf al staan. Ergens op een zondagmorgen bij de ingang van een grote kathedraal met een wapperende profetenmantel om me heen. Mijn stem klinkt eerst nog wat onzeker, maar gaandeweg komt er meer volume en meer kracht. De vroege kerkgangers staan stil en luisteren verbaasd naar mijn woorden. ‘Mijn volk, zo spreekt de Heer!’ Zo hoort dat toch? ‘Luister naar mijn woorden die Ik tot jullie spreek.’

Wat denk jij? Als ik voor één dag profeet zou zijn, wat zou ik dan namens de Heer moeten gaan spreken?

Terug naar het overzicht van alle weblogs