Jong donker stelWat heb jij er voor over om er goed uit te zien? Hoe wil jij dat de mensen naar jou (op)kijken? Hoe kijk jij zelf naar de mensen om je heen? Waarop beoordeel je hen en op grond waarvan besluit je wel of niet met ze om te gaan? Hoe zou God naar ons kijken? Zijn uiterlijk, status en rijkdom voor Hem ook zo belangrijk?

Een heleboel vragen, die best belangrijk zijn om eerlijk over na te denken. Want het lijkt er op dat we elkaar lekker gek aan het maken zijn. We moeten er steeds mooier, flitsender en verleidelijker uitzien. We moeten steeds meer geld hebben om mee te kunnen doen met de nieuwste mode (kleding, mobieltjes, en van alles en nog wat). We moeten ook steeds succesvoller zijn. Hoeveel tijd en energie dat ook moet kosten. En als je dit allemaal niet redt? Dan hoor je er gewoon niet meer bij. Een beetje zwart-wit, maar het gaat er wel steeds meer op lijken. Het is belangrijk om te leren op een gezonde manier naar jezelf en de ander te kijken en vooral om te ontdekken hoe God naar ons kijkt.

Hoe kijkt God naar mensen?
Door de hele Bijbel heen wordt duidelijk gemaakt dat God geen onderscheid maakt tussen rijk of arm of tussen belangrijk en onbelangrijk. Voor God is iedereen gelijk en even waardevol en als Hij spreekt, dan heeft Hij het tegen iedereen. (1) Niemand uitgezonderd! God neemt zelfs het initiatief om de boel soms op z’n kop te zetten. In een heel mooi gebed van Hanna (de moeder van Samuël) zegt ze tegen God: U tilt de armen op uit het stof – ja, uit de vuilnishoop – en behandelt hen als vorsten en geeft hun eer en aanzien. (2) En over rijkdom gesproken: Jacobus schrijft dat ook de rijke uiteindelijk met al zijn ondernemingen zal verwelken. (3) Voor ieder mens, van welke kleur, achtergrond of opleiding dan ook geldt: Omdat je kostbaar bent in mijn ogen en Ik je hoog inschat en Ik je liefheb. Zo kijkt God naar jou. (4) Om in te lijsten en boven je bed te hangen!

Speciaal voor mannen
Bij de zalving van koning David leren we een heel belangrijke les. (5) De profeet Samuël heeft de opdracht van God gekregen om in Bethlehem in het huis van Isaï de nieuwe koning van Israël te zalven. Isaï had maar liefst acht zonen. Als Samuël de oudste zoon - Eliab - als eerste tegenkomt denkt hij onmiddellijk dat de nieuwe koning al voor hem staat. Eliab zal er wel zo ongeveer als Arnold Schwarzenegger hebben uitgezien. Samuël grijpt al naar zijn kruikje om tot de zalving over te gaan. Maar dan zegt God: “Beoordeel een man niet op zijn uiterlijk of zijn lengte, want dit is niet de man die Ik bedoel. Ik beslis op andere gronden dan u! De mensen beoordelen iemand naar zijn uiterlijk, maar Ik kijk naar zijn gedachten en hoe hij innerlijk is.” (6) Dit laat precies zien waar het God dus om gaat. Ook als Hij naar jouw leven kijkt. God is niet onder de indruk van hoe flitsend en stoer jij er wel of niet uitziet. Hij beoordeelt jou op hoe je denkt en wat er in je hart is. Dat is voor Hem veel belangrijker!

Speciaal voor vrouwen
Je kijkt vast wel eens enigszins jaloers naar al die mooie vrouwen, die met hun strakke lijven en volmaakte borsten vooral door mannen worden bewonderd en lof krijgen. Je zou er als gewone vrouw een minderwaardigheidscomplex van krijgen. Steeds meer tienermeiden doen er dan ook van alles aan om zo slank mogelijk te blijven of te worden. Soms met dramatische gevolgen! Ik las een keer dit bericht: Steeds meer ouders in Colombia geven hun dochter voor het bereiken van de volwassen leeftijd liposuctie (het operatief verwijderen van overtollig lichaamsvet) of een borstvergroting cadeau. Wat een ontnuchtering als je dan in de Bijbel leest dat het uiterlijk van een vrouw natuurlijk best aandacht mag hebben (probeer er zo goed en zo leuk mogelijk uit te zien!), maar dat jouw waarde wordt bepaald door hoe je er van binnen uitziet. De bedenker van al die mooie spreuken in de Bijbel zegt daar dit over: Uiterlijke schoonheid is bedrieglijk en verdwijnt; maar een vrouw, die ontzag heeft voor de Here, verdient bewondering en lof. (7) Petrus schrijft dat een vrouw niet te veel aandacht aan haar uiterlijk moet besteden. Het gaat niet om mooie kapsels, dure sieraden of schitterende kleren. Het gaat veel meer om je karakter. Een vriendelijk en evenwicht karakter is voor God een sieraad van grote en blijvende waarde. (8) Dat staat behoorlijk haaks op wat de meeste babes ons willen wijsmaken.

Hoe kijken we naar elkaar?
Als God ons zo waardevol en kostbaar vindt en het Hem dus niet om uiterlijk en dat soort dingen gaat, dan laat ons dat ook zien hoe we naar onszelf en de ander mogen kijken. Het is voor veel jonge mensen heel moeilijk om positief naar zichzelf te kijken. Sommigen haten zichzelf en doen er alles aan om iemand anders te spelen. God wil je heel graag leren om jezelf te aanvaarden zoals je door Hem bent gemaakt. Jezus leert ons dat we God moeten liefhebben en onze naaste als onszelf. (9) Je mag dus op een gezonde manier van jezelf houden en dankbaar zijn voor hoe God jou uniek en kostbaar heeft gemaakt. Op diezelfde manier wil God dat we ook naar de mensen om ons heen kijken. We be- en veroordelen elkaar op van alles en nog wat. Ook in de kerk van Korinthe kwam het voor dat mensen elkaar beoordeelden op hun uiterlijk. (10) Jacobus schrijft over een situatie dat er mensen binnenkomen in de kerk en dan op grond van hun uiterlijk een bepaalde behandeling krijgen. Als we ons door uiterlijkheden laten leiden, dan laten we ons leiden door verkeerde maatstaven. (11)

Een unieke positie
Als je door het geloof in de Here Jezus een kind van God bent, dan geeft je dat een bijzonder unieke status. In de brief aan de Galaten schrijft Paulus dat wij kinderen van God zijn, die recht hebben op alles wat Hij bezit. (12) Petrus zegt dat we door God zijn uitgekozen om koninklijke priesters te zijn, mensen die voor God zijn afgezonderd om overal te vertellen hoe goed en groot Hij is. (13) Laat je dus niet langer gek maken door al die dingen waar we onszelf en elkaar op beoordelen. Ga ontdekken wie je in de Here Jezus bent en leef daar uit. Dat maakt je tot een man naar Gods hart en tot een vrouw die het meest kostbare sieraad met zich meedraagt: een vriendelijk en evenwichtig karakter.

(1) Psalm 49:3 en Galaten 2:6; (2) 1 Samuël 2:8; (3) Jacobus 1:11; (4) Jesaja 43:4; (5) 1 Samuël 16:1-13; (6) 1 Samuël 16:7; (7) Spreuken 31:30; (8) 1 Petrus 3:3-4; (9) Matt. 22:37-39; (10) I Kor. 5:12 en 16; (11) Jacobus 2:1-9; (12) Gal. 4:5-7 en Rom. 8:15-17; (13) 1 Petrus 2:9

Terug naar het overzicht van Ronduit Basics