Mijn man heeft na bijna 25 jaar huwelijk zich laten dopen en belijdenis gedaan. Helaas zie ik geen geestelijke verandering die ik bij anderen wel zie in onze gemeente, hij leest nog steeds niet in de bijbel, praat er niet over, leeft zijn kinderen nog niet voor, is geen priester in het gezin, ik mis nog steeds hierin het één zijn...

Mag ik als eerste opmerken dat het niet verstandig is om je man (of vrouw) met anderen mensen in de gemeente te vergelijken. Als ik het goed begrijp is het dus nog niet zo lang geleden dat je man tot het geloof is gekomen, dan is het niet eerlijk om hem dan te vergelijken met mensen die misschien al tientallen jaren met God op weg zijn. Zoals je van kinderen niet kan en mag verwachten dat ze zich als volwassenen gedragen, zo mag je dat ook niet doen met mensen die geestelijk nog maar net (wederom)geboren zijn.

Tegelijkertijd wordt hier in deze vraag wel een heel belangrijk punt geraakt. Onze kerken zitten vol met mensen die belijden van Christus te zijn, zonder dat er werkelijk iets van te zien is in hun leven. De Bijbel leert ons dat wanneer we Christus hebben leren kennen, we juist helemaal anders zijn (Efez. 4:20). Dan gaan we anders denken, spreken, handelen en verlangen. Bekering is een radicale ommekeer op alle terreinen van ons leven. Waar dit ontbreekt, klopt er iets niet. Jezus zegt in zijn afsluiting van de Bergrede dat we de boom moeten kunnen herkennen aan zijn vruchten (Matt. 7:20). Bid maar voor jezelf om wijsheid, liefde en geduld en voor je man om Gods genade dat hij werkelijk zal veranderen.

Terug naar het overzicht van EVA-artikelen