Vijf avonden vol met praktisch en diepgaand onderwijs vanuit de Bergrede

Uitzicht vanaf de mount of beatitudes


Wie kent de Bergrede niet? Misschien wel de beroemdste preek aller tijden. Vriend en vijand van het Koninkrijk van God citeren graag uit de Bergrede. Soms te pas en soms te onpas. Je kunt de Bergrede vergelijken met een groots muziekwerk, een symfonie. En zoals het voor een muziekstuk geldt, dat je haar in het geheel moet beluisteren om de boodschap te kunnen begrijpen, zo is het ook met de Bergrede. We moeten haar helemaal beluisteren en niet slechts hier een daar een stukje.


Richtingwijzer mount of beatitudes

Onderwijs op hoog niveau
De Bergrede heet niet voor niets zo. Deze woorden werden door Jezus uitgesproken op één van de heuvels rondom het meer van Galilea. Maar niet alleen de locatie, ook de inhoud is van hoog niveau en door Jezus bedoeld om ons leven en onze wandel met God op een hoger niveau te brengen. De inhoud is niet bedoeld om duidelijk te maken hoe je een christen kunt worden, maar hoe je het in de praktijk kunt zijn. 

Confrontratie en uitdaging
In vijf stevige studieavonden zal de Bergrede vers voor vers worden doorgelezen en behandeld. Niet elk vers zal even uitvoerig behandeld kunnen worden, maar we lezen de Bergrede helemaal en nemen haar zoals ze is. Wie dit zo doet, zal soms best moeten slikken. Al lezend word je geconfronteerd en uitgedaagd. De woorden van Jezus zetten de zaken op scherp. Ze gaan dwars door de buitenkant heen. Verborgen agenda's, verkeerde houdingen en zonden worden blootgelegd.

 

Overleggingen en gedachten
Je gaat ervaren wat de schrijver van de Hebreeën brief bedoelt als hij schrijft: Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart. (Hebr. 4:12)


Echt gelukkig worden...
Het is niet alleen confrontatie. Denk aan het majestueuze begin van de Bergrede. Jezus vertelt in de zaligsprekingen hoe je als mens echt gelukkig kunt worden. Dan laat Hij ons zien hoe Hij is gekomen om te doen wat wij nooit zouden kunnen volbrengen: de vervulling van de wet!

Zoek eerst het Koninkrijk
Wie vanuit de juiste motivatie bidt, vast en geeft zal door de hemelse Vader zelf worden beloond. En wie eerst het Koninkrijk van God zoekt, zal al die andere dingen erbij gegeven worden. En dat laatste is precies wat we willen doen en waarom we hiervoor tijd gaan vrijmaken. Samen zoeken naar het Koninkrijk van God!

De te behandelen bijbelgedeelten per avond
Avond 1 - Matt. 5:1-12
Avond 1 - Matt. 5:13-16
Avond 2 - Matt. 5:17-20
Avond 2 - Matt. 5:21-48
Avond 3 - Matt. 6:1-18
Avond 3 - Matt. 6:19-34
Avond 4 - Matt. 7:1-6
Avond 4 - Matt. 7:13-14
Avond 5 - Matt. 7:15-23
Avond 5 - Matt. 7:24-29

Het meer van Galilea



Praktische informatie
Deze bijbelstudieserie kan worden gegeven op uitnodiging van een plaatselijke kerk of een (interkerkelijke) lokale organisatie. De vijf avonden worden bij voorkeur tweewekelijks gegeven. Meer informatie over de inhoud, kosten, beschikbaarheid en overige zaken, mail kun je via de contactpagina aanvragen.